FlatcoatedRetriever

Alla inlägg under maj 2010

Av Linnea Berggren - 30 maj 2010 21:55

Utan dina andetag

Av Linnea Berggren - 30 maj 2010 14:58

Har blivit lite dåligt med uppdateringar under helgen har jag märkt, men jag har verkligen haft så sjukt fullt upp! Vi har så himla mycket i skolan nu, att det tar typ livet av en. Men hur som helst, har haft en jättehärlig helg och tränat hunden lite har jag också gjort.


Igårmorse och idag på förmiddagen har jag kört lite apporteringsträning med lillen och jag måste säga att han varit riktigt, riktigt duktig! Han har varit helt klockren de första gångerna i fart och har aldrig tjuvstartat trots att jag har snubblat runt i skogen, hehe.. Det är bara att ta sig ut och träna, jag tror nog att begränsningarna sitter i matte:) Nu ikväll måste jag nog sitta hemma ensam och plugga klart inför två prov imorgon, deprimerade värre men jag överlever nog, puss!

Av Linnea Berggren - 27 maj 2010 09:04

   

Sitter vid Sofias bärbara dator så det fanns inte så mycket bilder att välja mellan, men här har ni iaf en otroligt söt och otrimmad Milton;)  


Vi ska strax iväg till skolan och ha två djursjukvårdslektioner och  en utställning & organisation. Vi har tidigare kollat i öronen med otoskop på hundarna, men idag blir det nog att kolla ögon och det. Nej nu ska vi fara, pusshej!

Av Linnea Berggren - 24 maj 2010 20:15

I brist på nya bilder så lägger jag upp lite pix från förra praktikperioden som jag gjorde på Försvarets avelsstation i Sollefteå. Min absolut roligaste och lärorikaste praktik där man träffade sjukt härliga människor! Var sugen på att ta med mig en 4 veckorshane på bussen hem, men det blidde tyvärr inte..Mina kära päron hade nog inte varit lika glad om jag kom hem med en schäfer, hehe!


Jag har lovat mig själv att inte blanda in min vardag i bloggen, utan endast hålla skrivandet till hunderiet. Tur det, annars hade det inte varit några speciellt fina rader ikväll kan jag säga. Kram på er!

 





Av Linnea Berggren - 20 maj 2010 21:25

  Snygging

Av Linnea Berggren - 18 maj 2010 20:38

 

Idag har det varit personspår på schemat!  Vi blev tilldelade varsin area med mark att lägga upp spår på. Jag valde att lägga ett typ av "appropå-spår" vilket innebär att jag för bort hunden innan jag börjar lägga spåret. Sen går jag + leksak ut ett kantigt U (innebär tre raksträckor och två vinklar). I slutet lägger jag belöningen i form av leksaken. Sen plockar jag fram hunden och går till spårets början och låter hunden själv ta upp spåret.


Spåret fick ligga i ca 30 min och på första sträckan ut var det först rejäl motvind och sen sidvind. Inte de bästa förutsättningarna eftersom hunden lätt börjar söka istället för att spåra, rätt logiskt. Men, jag tog det lungt och Milton tog upp spåret och började spåra direkt. Eftersom vi båda är oerfarna var tempot rätt uppskruvat och han vet inte riktigt vad som förväntas. Men huvudsaken med detta spår var ju att se om hunden har motivation till att ta upp spåret och ta sig till slutmålet dvs. leksaken i slutet.


Jag är nöjd över dagens spårning och känner att jag fick en liten kick till att börja träna spår i sommar! Nog för att det är viltspår jag har tänkt köra, men principen är ju densamma. Jag hoppas det blir en viltspårskurs nu i vår, skulle vara sjukt kul att få lite hjälp och inspiration!


Efter skolan kom pappa och hämtade upp Milton hos Amanda, och sen kring sex-tiden for Sofia med Milton på jaktträning hos Gunilla. Jag är inte speciellt insatt, men de körde visst lite linjetag och fältsök. Det hade gått fint, och jag kan ju säga att lillen är rätt så utslagen..hehe! Vi hörs!

Av Linnea Berggren - 16 maj 2010 18:56

Vilken härlig dag det har varit idag må jag säga! Vi kom oss tillslut iväg till Sjulnäs imorse där utställningen ägde rum, efter mycket stress och tjafs hit och dit..som vanligt hehe!


Det var ju planerat att Soffi skulle ställa Milton, men pga lite omständigheter så blev det jag som visade Milton i öppenklassen, inte mig emot;) Han skötte sig super och blev 1:2 med CK i en Ökl med 10 hanar. Han placerade sig sen som tredje bästa hane, där Linda och Dållar vann och tog deras första cert! Grattis till dem!!


Sen visade jag en Flatham'stik (Liva) i både Uppfödarklass och Avelsklassen. Sofia ställde Gunillas tik Änni, och en annan flatham'stik Sibell. Både uppfkl och avelskl vann "vi" och gick vidare till BIS. I avelsklassen blev det BIS, och uppfkl blev vi BIS-2. Väl värda placeringar för våra vackra svartingar! Tjing!

 




Av Linnea Berggren - 15 maj 2010 22:12

Då var helgens första utställning avklarad! I Skellefteå ägde den rum, eller en liten bit utanför iallafall. Hur som helst! Milton ställdes i ökl och fick en etta och blev placerad 4, tyvärr utan något Ck. Jag är hur som helst supernöjd över Milton som var så himla duktig i ringen, pärlan min!


Vi var kvar till sista Bis-finalerna och hann på köpet bli rejält solbrända, haha.. Vi var ju bara tvugna att se Gunillas stjärna Änni som blev BIS 3. Grattis till alla underbart vackra Flatham's-hundar som haft stora framgångar idag!


Imorgon är det dags igen fast i Piteå, Sjulnäs. Snkk's stora utställning med alla raser, sjukt kul! Kommer med uppdateringar och säkert alldeles för många bilder, pusspuss!

 






     


  

Ovido - Quiz & Flashcards